Artikel med Helen Holdt, Project Manager
Jeg var Delivery Manager på et projekt, der leverede et finanssystem til en bank i udlandet. Som Delivery manager fungerede jeg som bindeleddet mellem kunden og leverandørens team, hvor vi var 8 mand onsite.
Projektleveringen forløb planmæssigt, men da vi nåede til testforløbet seks uger før go-live, meldte kunden ud, at hvis ikke alle kriterier var accepteret som grønne eller gule inden for fire uger af deres key stakeholders, ville de stoppe projektet fuldstændigt og opsige kontrakten med leverandøren.
Det lagde et kæmpepres på mit team – kunden var ikke løsningsorienteret og syntes, at det var teamets fejl samtidig med, at vores direktion sad på afstand og syntes, at vi var nogle nokkefår, som ikke kunne løse opgaven.
Jeg skulle sørge for, at det hele fungerede og sikre, at kundens projektledere leverede deres del af projektet, såsom test og go-live. Men kundens projektteam på ca. 45 mand var ikke specielt arbejdsomme og interesserede i at løse opgaven – det kunne tage lang tid at få testet noget specifikt, som vi havde tilrettet. Program manageren og projektlederen virkede heller ikke specielt pressede for at nå deadline.
I vores team var vi alle klar over, at vi befandt os i en ”battlefield” og var nødt til at stå sammen som soldaterkammerater, og min første opgave blev at sikre, at alle i teamet ville komme igennem de næste seks uger som hele mennesker samtidig med, at vi som gruppe skulle lykkes.
Det første, vi gjorde var at få defineret, hvordan vi skulle navigere igennem de næste seks uger for at komme i mål. Vi identificerede de arbejdsområder hos kunden, hvor vi var nødt til at gå ind og tage styringen. Vi afholdte korte team møder flere gange i løbet af dagen. Vi sikrede os, at vi havde vores egen prioritet af opgaver (en anden end kundens). Vi koordinerede hvem, der sagde hvad til kunden, så dialogen ville være så konstruktiv som mulig.
De næste seks uger var intensive og alle gav deres yderste. Vi blev buddies dag og nat, og var rigtig gode til at hjælpe hinanden – for at komme igennem som hele mennesker, uden at gå ned med stress. Vi formåede med kommunikation og dialog og stram koordinering at løfte opgaven.
Et kvarter før deadline meldte den sidste af kundens key stakeholdere, at vi havde opfyldt alle kriterier.
Stemningen i projektet skiftede totalt, og i slutfasen ved go-live deltog kunden på en struktureret og proaktiv måde, hvor alle samarbejdede.
Personligt lærte jeg, at det er helt fantastisk, hvad man kan opnå, hvis man står sammen som gruppe med samme drivkraft og formål. I dag skal jeg blot tænke på de mennesker og vores mødelokale for at kunne mærke team-følelsen i kroppen.
@ Kontakt Hvis du har været
ude for en spændende problemstilling,
som kolleger kan lære af, så skriv til
redaktøren: