Outsourcing skabte problemer
Jeg var konsulent i en stor dansk virksomhed, hvor jeg arbejdede som testkoordinator. Opgaven var en overtagelsestest, hvor man testede udvalgte automatiserede jobflows, f.eks. udbetalingsflows, for at sikre, at den daglige drift fungerede efter en større halvårlig release.
Tidligere stod firmaets driftsafdeling for afviklingen af test på de bestillinger, jeg fremsendte, men siden den forrige halvårsrelease var afdelingen blevet outsourcet.
Der var i forvejen en meget stram tidsplan på to uger: En uge til test og en uge til gentest af rettelser, hvis der blev fundet fejl i selve testen. Grundet de nye procedurer for bestilling af testafvikling havde vi noteret en risiko for forsinkelser.
Af samme årsag holdt vi planlægningsmøder flere måneder tidligere end normalt for at sikre, at vi kunne udføre testafviklingen på den afsatte tid. Aftalen med leverandøren var, at de ville sætte en medarbejder til at håndtere vores bestillinger og sætte dem i gang, så snart de blev afgivet.
Da testens første dag oprandt, havde vi trods aftalen ikke en dedikeret medarbejder hos leverandøren. I stedet blev vores bestillinger lagt i bunken med andre kunders opgaver, og allerede efter et par dage kunne vi se, at projektet skred alt for langsomt frem. Både jeg og flere af kundens medarbejdere pressede dagligt på, for at vi kunne få vores dedikerede tester, men det skete først ca. 10 dage senere, midt i testuge to.
På det tidspunkt var under halvdelen af testen blevet gennemført. Derfor fik vi leverandørens mand til at stille hos os de sidste to-tre dage. Han tog mine bestillinger med det samme og overvågede løbende, at afviklingen ikke fejlede undervejs – noget leverandøren indtil da ikke havde haft fokus på.
Det endte med, at vi testede helt frem til fredag eftermiddag, hvor systemerne skulle opgraderes fra kl. 16 og henover weekenden. Flere jobs kørte stadig, da testrapporten blev afleveret og godkendt, få timer før produktionssystemerne lukkede ned, og opgraderingen skudt i gang.
Vi nåede vores deadline, men processen var ikke ligefrem et drømmescenarie. Konsekvensen af udfordringerne blev en beslutning om, at virksomheden ved fremtidige større releases ville have en medarbejder fra leverandøren med til overtagelsestest fra første testdag.
@ Kontakt Hvis du har været ude for en spændende problemstilling, som kolleger kan lære af, så skriv til redaktøren: jmw@prodata.dk.