Vær sympatisk!
Hvis du bliver indkaldt til et interview, er det fordi dit CV allerede har vist indkøberen, at du har de ønskede kompetencer. Så til selve interviewet handler det om, hvordan du fungerer socialt, og om du udstråler professionalisme og dynamik. Professionelle folk er sympatiske. Det er uprofessionelt at være uhøflig, at afbryde indkøberen, at tale meget mere end du lytter, at kritisere indkøberen eller virksomheden, at opføre sig bedrevidende og udtrykke manglende interesse for projektet eller det, indkøberen fortæller.
Hvis indkøberen får et dårligt indtryk af din personlighed, kan du også regne med, at hun vil mangle tillid til, at du er den rette konsulent til jobbet. Du demonstrerer professionalisme ved at vise interesse for det indkøberen siger, om projektet og virksomheden – sørg i det hele taget for, at indkøberen føler sig respekteret og betydningsfuld.
Det er dine kompetencer, der fører dig videre til kunde-samtalen, men derefter er det interesse, empati, dynamik, venlighed og hjælpsomhed, der er afgørende for, hvem der bliver valgt til at løse opgaven.
Vær (for)beredt!
Gør ikke den fejl, at tro du skal til en almindelig ansættelsessamtale.
Indkøberen forventer mere af dig - meget mere - end en normal arbejdsgiver vil gøre i forhold til en fastansat medarbejder, og du bliver også betalt derefter.
For at overbevise indkøberen om, at du rent faktisk kan løse opgaven effektivt, er det en stor fordel at forberede sig grundigt inden interviewet, og på forhånd vide, hvad dine styrker er og hvilke tidligere projekter, du har arbejdet med, der ville være relevante at fortælle om.
Beslut på forhånd hvad du vil fortælle om, og hvordan du vil svare på forskellige spørgsmål.
Husk desuden at fokusere på dine styrker og lad være med at bruge mere tid og fokus end nødvendigt på de områder, hvor du måske er mindre stærk.
Forberedelsen kan omfatte:
At læse dit CV og opgavebeskrivelsen – igen! Det er vigtigt, at du kender dine egne kompetencer til bunds og er klar til at give konkrete eksempler på det, du har skrevet i dit CV.
At skaffe dig viden om virksomheden. Læs for eksempel virksomhedens hjemmeside grundigt, så du får kendskab til dens produkter, organisationsstruktur, problemstillinger, størrelse, etc.
At tænke over, hvilket indtryk du gerne vil efterlade, og hvordan du opnår det. Skriv eventuelt en disposition for, hvad du gerne vil nå at sige i løbet af samtalen. Dispositionen kan med fordel indeholde:
Et kort overblik over dine (for det specifikke projekt) relevante arbejdserfaringer
Dine faglige kompetencer
Dine resultater
Dine personlige kompetencer
Indkøberen har generelt en række spørgsmål, som hun vil stille dig for at få indblik i, hvem du er, og om du vil kunne løfte opgaven.
Selvfølgelig har du ikke mulighed for at kende spørgsmålene på forhånd, men du kan godt regne med, at langt de fleste indkøbere vil være mest interesserede i at høre om dine faglige kompetencer og erfaringer frem for, om du bedst kan lide vandreture i skoven eller at læse filosofiske bøger foran pejsen.
Indkøberen vil typisk gerne høre om konkrete projekter, du har været med til, hvor du skulle anvende samme teknologier, som på deres projekt, eller
opgaver du har løst, der minder om den, indkøberen sidder med. Gør dig også nogle tanker om, hvilket tøj du vil iklæde dig til samtalen – H2O klipklappere og udvaskede T-shirts med fnuller er de fleste steder en rigtig dårlig ide.
Det er vigtigt, at indkøberen kan have sin fulde opmærksomhed på dine kompetencer og ikke
distraheres af din påklædning. Mange virksomheder har en officiel eller uofficiel dresscode, som det vil være klogt af dig at følge – tjek med Account Manageren før samtalen.
Kom til tiden!
Det siger sig selv, at det er en fantastisk dårlig ide at komme for sent. Sørg for at ankomme 5-10 minutter før jobsamtalens start, så du har tid til at samle tankerne, tørre sveden af panden, få vejret og aftale det sidste med Account Manageren fra ProData Consult.
Vær ærlig!
Lad være med at stille en kunstig facade op i din iver efter at ”lande” opgaven. Lad være med at overdrive og oversælge dine kompetencer og evner. Giv kunden så relevant og ærligt et billede af dine evner i forhold til opgaven som overhovedet muligt. At oversælge sig selv er lidt som at tisse i bukserne i frostvejr for at holde varmen – det er meget rart de første 5 minutter, men så…
Spild ikke din egen og kundens tid!
Gå kun til samtalen, hvis du oprigtigt er interesseret
i opgaven.
Husk, at du altid er mere end velkommen til at kontakte din ProData Consult salgskonsulent også i forbindelse med en forestående jobsamtale. Salgskonsulenten vil kunne give dig ekstra information om, hvem det er, du skal til samtale med, og hvordan du bedst kommunikerer dine kompetencer i forhold til den aktuelle opgave.